21 oktober 2025
Samen werken met BAM aan de A12
De A12 tussen Veenendaal en Lunetten is voor honderdduizenden weggebruikers een belangrijke verbinding. BAM Infra Wegen werkt hier aan grootschalig onderhoud, waarbij AsfaltNu een cruciale rol speelt. André Zweverink, technisch manager namens BAM Infra Wegen, vertelt over de uitdagingen, de samenwerking en de trots die dit project met zich meebrengt.
BAM Infra Wegen verbreedde de A12 in 2011-2012 naar 2x3 rijstroken over dertig kilometer. “Toen is een nieuwe tussenlaag en een geluid reducerende deklaag aangebracht, DZoab en 2LZoab8”, vertelt André. “In het contract is een onderhoudsperiode van 20 jaar vastgelegd. Dat loopt af in november 2032. Om de weg netjes en conform de afspraken aan Rijkswaterstaat over te dragen, vervangen we de deklaag in 2025 en 2026.” Het dagelijks onderhoud is in handen van het projectteam Poort van Bunnik (PvB). Voor de uitvoering van de deklaagvervanging is BAM Infra Wegen Landelijke Projecten ingeschakeld. In mei en augustus vonden er twee wegafsluitingen van negen dagen plaats, waarin veel werk is verzet.
Uitdagingen op en naast de weg“De grootste uitdaging is het beperken van hinder voor verkeer en omgeving”, legt André uit. “We hebben te maken met langdurige afsluitingen en dat vraagt om een strakke planning en goede afstemming met Rijkswaterstaat, hulpdiensten en gemeenten.” Daarnaast zijn er technische uitdagingen, zoals het produceren en verwerken van hoogwaardige asfaltmengsels. “Het asfalt voor de A12 kwam uit verschillende productielocaties: AND, ANH en ANA I en II. De samenwerking verliep vlekkeloos, zonder stagnatie of uitval”, aldus André. Ook de logistieke coördinatie van materiaalstromen en personeel is complex. “Tot slot vereist het risicobeheer bij wisselende weersomstandigheden flexibiliteit om kwaliteit en voortgang te waarborgen.”
Hoogwaardige mengselsHet asfalt speelt uiteraard een essentiële rol binnen dit project. Er is gekozen voor hoogwaardige mengsels, waaronder ZOAB met PMB, die deels worden hergebruikt. Zo kan de nieuwe asfaltdeklaag de resterende onderhoudstermijn tot 2032 zonder ingrijpend onderhoud doorstaan. Ook de omgang met het vrijgekomen asfalt verdient aandacht. BAM nam het freesasfalt in en verwerkte dit. Van dit materiaal werd 30% hergebruikt in de nieuwe mengsels. “Dit levert een belangrijke bijdrage aan circulariteit”, benadrukt André.
Veilig, stil en toekomstbestendig“Met alle betrokken partijen kijken we kritisch hoe we dit project duurzaam, toekomstbestendig en veilig kunnen uitvoeren. Door hergebruik van freesasfalt en beperking van transportbewegingen reduceren we de CO₂-uitstoot. Daarnaast kozen we voor mengsels met een lange levensduur en weinig onderhoud.” Het vernieuwen van de deklaag, de markeringen én het optimaliseren van de afwatering verbetert de grip en zichtbaarheid van de weg. “Dat zorgt weer voor minder ongevallen. En op verzoek van Rijkswaterstaat koos BAM voor een stillere asfaltsoort, 2LZoab5 in plaats van 2LZoab8. Dit vermindert geluidsoverlast voor omwonenden en verbetert de leefbaarheid langs de snelweg. Zo maken we de A12 veiliger en betrouwbaarder,” zegt André. “Daarmee dragen we bij aan een infrastructuur die klaar is voor de toekomst.”
Constructieve samenwerkingEen complex project als dit kan alleen slagen met goede samenwerking. Vanaf enkele maanden voor start uitvoering is er elke twee weken overleg tussen BAM en AsfaltNu. Daarin worden de planning, productie en risico’s besproken. “Die afstemming is cruciaal. Zeker omdat we afhankelijk zijn van elkaar. De kwaliteit van de uitvoering staat of valt met de kwaliteit en betrouwbaarheid van de asfaltproductie.”
AsfaltNu als onmisbare schakelVolgens André is AsfaltNu een onmisbare schakel in dit proces. “Jullie zorgen ervoor dat we een kwalitatief hoogstaand product op de weg afleveren. Dankzij de expertise, inzet en vakmanschap van jullie medewerkers worden de juiste mengsels geproduceerd en geleverd, van hoge technische kwaliteit. Alles sluit perfect aan op de planning en uitvoering van de werkzaamheden. Jullie betrokkenheid en flexibiliteit maken het mogelijk om snel te schakelen bij wijzigingen in de uitvoering. Dat is essentieel voor een complex project als de A12. Deze inzet zorgt ervoor dat we dit project succesvol kunnen realiseren.”
Trots op teamworkWaar hij zelf het meest trots op is? André hoeft niet lang na te denken: “Het is bijzonder om te zien hoeveel mensen bij dit project betrokken zijn. Sommigen werken er al jaren aan, anderen maken het verschil op de asfaltcentrale of in de uitvoering op de weg. Iedereen weet wat hij moet doen om de klus te klaren en doet dat met plezier. Dat vind ik mooi om te zien. En dan lukt het ons ook nog om de alles binnen de gestelde planning te realiseren. Dat geeft echt voldoening.”
Zo bouwen BAM Infra Wegen en AsfaltNu samen weer aan de Nederlandse infrastructuur: voor vandaag én morgen!
In kaderEnkele cijfers:
- Eerste 9-daagse afsluiting: totaal 23.926 ton asfalt geleverd.
- Tweede 9-daagse afsluiting, totaal 25.060 ton asfalt geleverd.
- Beide afsluitingen samen goed voor: 38.937 ton 2L-ZOAB, bestaande uit 21.615 2L-ZOAB 16 met 30%PR en 17.322 ton 2L-ZOAB 5.
- Voor de 2L-ZOAB 5 was er o.a. 1040 ton Styrelf A-AP bitumen nodig. Dat zijn 42 vrachtwagens ladingen die precies op tijd bij de juiste centrale moesten zijn om de productie te continueren. Dat is gelukt!
- 50.000 ton freesasfalt kwam vrij.
- Voor de 2L-ZOAB 16 was er 6485 ton uitgezeefde ZOAB benodigd. De BAM leverde deze zelf aan bij de diverse centrales.
- 100 kilometer markering is vernieuwd.