Wat is asfalt?

Asfalt, wat is dat?

Vele miljoenen Nederlanders rijden er dagelijks overheen: asfalt. Maar wat is asfalt eigenlijk? Wat is de samenstelling? Hoe wordt asfalt gemaakt? En hoe oud is het?

Wat is asfalt?

Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen. Vulstof, zand en bitumen vormen samen de zogenoemde mastiek. De mastiek omhult de steenslag en zorgt samen met de steenkeuze voor de eigenschappen van het asfaltmengsel. Steenslag bepaalt hoe grof of fijn het asfalt is. Ook bepaalt het de stroefheid. Een fietspad is minder stroef dan een snelweg. En een snelweg is minder stroef dan de landingsbaan van een vliegveld.



Al in de oudheid kende men asfalt. Het werd gewonnen op plekken waar in de natuur de ruwe aardolie aan het aardoppervlak kwam en zich mengde met stenen en zand. Het woord asfalt komt van het Griekse asphaltos (άσφαλτος). De Romeinen noemden het asphalton. Zij gebruikten het om baden en aquaducten waterdicht te maken. De eerste asfaltweg lag in de stad Babylon. Waarschijnlijk zat er alleen asfalt in de onderlaag. De toplaag bestond uit aan elkaar ‘gemetselde’ kalksteenplaten. In 1870 patenteerde de Belg Edmund J. Desmedt het eerst echte asfaltbeton. In Nederland werd de eerste asfaltweg aangelegd in 1914.

Kringloop van asfalt

Na jaren van intensief gebruik is het asfalt toe aan vervanging. Het oude asfalt wordt gefreesd, waarna dit naar de centrale wordt gebracht. In de centrale wordt dit freesasfalt gescheiden in steen en mastiek. De teruggewonnen mastiek bevat verouderde bitumen. Door de teruggewonnen mastiek te verwarmen en te verrijken met verse zachte bitumen ontstaat een hoogwaardige mastiek met een constant bitumenpercentage en een constante kwaliteit. Ons ultieme doel: horizontale recycling. Hierbij wordt oud asfalt volledig hergebruikt tot nieuw asfalt, zonder kwaliteitsverlies.


 

Hoe wordt asfalt gemaakt?

Het zand en de steenslag worden in een grote trommel samengevoegd en onder hoge temperatuur gedroogd en verwarmd. Traditioneel gaat het om een temperatuur van circa 170° Celsius. AsfaltNu produceert tegenwoordig asfalt onder een lagere temperatuur van circa 105° Celsius. Dit scheelt uitstoot van CO₂ en andere emissies. De grondstoffen worden warm gehouden en gesorteerd in aparte compartimenten. Hier wordt de exacte verhouding van het asfaltproduct afgewogen en naar een menger gestuurd. In de menger worden de bitumen en de vulstof bijgevoegd en met elkaar vermengd. Tot slot leveren we het mengsel gedoseerd af in een geïsoleerde vrachtwagen.
Deel dit artikel

Acht asfaltcentrales, één missie

Door heel Nederland hebben we acht asfaltcentrales. We kunnen uw asfaltproduct dus dicht bij een project produceren. Waar we dit ook doen, u kunt vertrouwen op een constante kwaliteit en de volle aandacht en betrokkenheid van onze medewerkers. We onderwerpen uw asfaltproduct altijd aan een controle. U kunt er dus zeker van zijn dat het asfalt voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen.

Ontvang de nieuwsbrief van AsfaltNu in uw mailbox.

aanmelden