15 maart 2023

Functionele proeven op SMA, DGD en ZOAB

Het dominante schadebeeld van steenskelet deklaagmengsels is het verlies van steentjes uit het wegoppervlak ofwel rafeling. Rafeling ontstaat wanneer de mastiek-bruggen, waarmee individuele steentjes verbonden zijn met de rest van de deklaag, bezwijken. Rafeling is dus een vorm van schade die niet ontstaat op het niveau van de materiaalbulk maar op het schaalniveau van individuele steentjes. Type- onderzoek is gebaseerd op onderzoek aan de materiaalbulk en daardoor niet geschikt om de rafelingsweerstand van steenskelet deklaagmengsels mee te bepalen. AsfaltNu heeft duurzaamheid hoog op haar agenda staan en wil daarom mengsels produceren die zo lang mogelijk mee gaan. Om dat doel te bereiken maakt AsfaltNu gebruik van een aantal functionele proeven waarmee de duurzame weerstand tegen rafeling van steenskelet deklaagmengsels wel bepaald kan worden. Met de inzet van deze proeven brengt AsfaltNu de kwaliteit van vooral haar meest duurzame mengsels naar een steeds hoger niveau.
Deel dit artikel
Niet de publicatie die je zocht?
Toon alle publicaties

Ook interessant

Deklaagmonitoring met de wegdektest Deklaagmonitoring met de wegdektest
Asfalt Wegdek Test voor SMA Asfalt Wegdek Test voor SMA
LE2AP recycling technology LE2AP recycling technology

Acht asfaltcentrales, één missie

Door heel Nederland hebben we acht asfaltcentrales. We kunnen uw asfaltproduct dus dicht bij een project produceren. Waar we dit ook doen, u kunt vertrouwen op een constante kwaliteit en de volle aandacht en betrokkenheid van onze medewerkers. We onderwerpen uw asfaltproduct altijd aan een controle. U kunt er dus zeker van zijn dat het asfalt voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen.

Ontvang de nieuwsbrief van AsfaltNu in uw mailbox.

aanmelden